CFHarvest Manual Maskin
CFHarvest Maskin
Klicka på någon av rubrikerna i innehållsförteckningen till höger för att gå direkt till det avsnitt du är intresserad av.
Generellt
Maskinklienten används för att visa arbetsordern i maskindatorn, uppdatera arbetsordern med ny information under arbetets gång och rapportera producerad samt skotaranmäld volym. CFHarvest maskinklient är även ett utmärkt verktyg för att förenkla samarbetet mellan planeraren, skördaren och skotaren, oavsett vilken maskintillverkare som används.
Detta dokument visar funktionerna i en logisk ordning för att ni ska kunna komma igång med CFHarvest i era maskiner så smidigt som möjligt.
Nedladdning och installation
Börja med att öppna länken som finns under länkar på ForestX supportsida för att starta nedladdningen av installationsfilerna. Detta steg görs i webbläsaren direkt i er maskin.
Nedladdningen startar direkt när ni trycker på länken. Vänta tills nedladdningen ser ut som på bilden innan ni går vidare och trycker på filen. Filen bör placeras i den nedre delen av webbfönstret. Om den inte syns eller försvinner, gå till mappen Hämtade filer på datorn.
Klicka på installationsfilen och fönstret nedan ska visas. Klicka på "Install" för att starta installationen.
Vänta tills installationen är klar.
Frågan om installation av Visual C++ visas, klicka "Ja".
När installationen är klar, klicka på "Finish". Låt bocken för "Launch Woodforce" vara ikryssad för att starta CFHarvest.
Låt rutan ovan arbeta klart utan att avbryta. När den är klar visas rutan nedanför. Klicka "OK" för att gå vidare. Installationen är nu klar.
Dessa två ikoner ska nu ha dykt upp på ert skrivbord.
TeamViewer och Support
TeamViewer möjliggör för supporten att se er vy om ni kontaktar ForestX för systemsupport. Observera att supporten endast kan hjälpa er med systemrelaterade problem. Om ni saknar pinfiler eller har andra frågor om aptering eller objektspecifika frågor, kontakta er uppdragsgivare.
När ni startar TeamViewer genom att klicka på ikonen på ert skrivbord. Ring supportnumret för att komma i kontakt med supporten och ha ert ID och lösenord redo att uppge till supporten.
Starta Maskinklienten
När alla nedladdningar och installationer i kapitlet ovan är klara, kan ni klicka på CFHarvest-ikonen för att starta programmet.
Efter att ni har klickat på ikonen visas följande fönster. Välj språk; detta val kommer att sparas som standard tills nästa gång ni startar programmet.
Om fönstret nedan dyker upp, klicka på "OK". Detta innebär att ni behöver ange vilken mapp som ska användas för att hämta och spara data. Vi kommer till denna inställning längre fram.
Inställningar
Enhet
När du har öppnat maskinklienten är det viktigt att göra vissa inställningar innan du börjar arbeta. Vi kommer att gå igenom dessa inställningar steg för steg. När den nödvändiga informationen har angetts på varje sida, kommer en grön bock att visas vid varje menyrad som indikerar att steget är klart.
Börja med att välja vilken maskinresurs ni arbetar i. Om er maskin inte finns med i listan, kontakta administratören på ert företag. Det saknas då en koppling mellan ert inlogg (användare) och er maskin (resurs). Detta hanteras av administratören i webbapplikationen.
I denna rullista kan vi välja hur många utförda/avslutade arbetsorder som ska sparas, upp till max 50 stycken.
Mappar
I bilden nedan markeras de korrekta valen. Följ dessa instruktioner för att göra mappningen korrekt.
För skördaren
Här ska HQC-filerna fortsättningsvis skickas via SenderXC. Detta innebär att vi behöver välja en ny tom mapp i CFHarvest för "Kontrollmätdata (hqc, .fqc)". I SenderXC tar vi bort sökvägarna för övriga filer utom HQC.
Vy i SenderXC för både skicka och hämta.
För skotaren
Här finns två alternativ. Om ni skotaranmäler via CFHarvest fungerar mappningen korrekt med era ordinarie sökvägar. Om ni istället ska anmäla via maskintillverkarens system, görs mappningen enligt bilden nedan, där ni väljer en ny tom mapp för "produktionsdata (.hpr, .fpr)".
I SenderXC tar vi bort de sökvägar för övriga filer för utom fpr.
GPS
Välj "Serieportgränssnitt". Det är viktigt att er maskin har minst två virtuella GPS-portar för att applikationen ska fungera korrekt.
Spårning av leden
Här kan ni ställa in hur långt från ett tidigare spår det nya spåret skapas, under inställningen "Ruttsträckans lagringsintervall". Ni kan också ange hur långt ni kan köra utanför trakten innan spårningen avbryts, under "Maxavstånd mellan väg och trakt". Dessutom kan ni ställa in tiden för påminnelse om när trakten ska sparas.
När alla rader har en grön bock, spara inställningarna och klicka på "Användare".
Användare
Under fliken "Användare" finns två menyrader: "Meddelande" och "Beskrivningstekniker".
Meddelande: Här ställer ni in hur många månader meddelanden ska sparas.
Beskrivningstekniker: Här väljer ni färg för linjer, objekt och larmgränser, samt symbol för den egna positionen. Ni kan även ange om färdriktning ska visas eller ej.
Meddelanden
I denna meny kan ni se mottagna meddelanden, gamla meddelanden och skicka nya meddelanden till registrerade resurser och användare. Det fungerar som ett internt e-postsystem i CFHarvest.
Se exemplet nedan.
Planering
Under menyn "Planering" ser vi våra tilldelade och påbörjade arbetsorder. De visas i den ordning de är beställda, där de översta körs först. Vi kan välja mellan att visa "Öppna" och "Avslutade" objekt.
Vi kan välja att se både kartan och uppdragslistan, eller enbart uppdragslistan.
För att gå in på en arbetsorder klickar ni på namnet i listan. Om ni vill se information och få trakten markerad i uppdragslistan, klicka på det aktuella objektet i kartan.
Symbolen med "glödlampan" visar specifika kartval, såsom arbetsorderstatus, avverkningstyp, dominerande trädslag med mera.
Under symbolen "Kartlager" kan vi förutom de olika kartvalen även välja att se de resurser som är kopplade till vår användare.
Om det finns flera resurser att välja mellan, kommer en ruta som den nedan att visas. Välj de resurser som ni vill visa.
När ni väljer knappen "Funktioner" i denna övergripande vy, presenteras följande funktioner. Om ni stöter på problem och behöver hjälp från supporten, tryck på "TeamViewer" för att starta applikationen. Alternativt kan ni öppna TeamViewer via Windows "Start"-knappen eller genom att klicka på ikonen på skrivbordet.
Starta Arbetsorder
Klicka på namnet för arbetsordern för att öppna trakten.
Innan ni kan starta arbetsordern är det viktigt och tvingande att ni visar alla flikar på trakten: Arbetsorder, Övrig info, Område, Sortiment och Avlägg. Detta säkerställer att ingen viktig information missas. Flikarna är initialt markerade med rött och blir gröna när informationen har visats.
Under fliken Arbetsorder hittar ni den övergripande informationen för trakten.
Under fliken Övrig info kan inköparen/uppdragsgivaren skriva instruktioner till entreprenören. Här finns även möjlighet att dokumentera ytterligare information som ska vidarebefordras till uppdragsgivaren.
Under fliken Område visas avdelningarna och volymen per avdelning, samt en sammanställning för hela arbetsordern. Här finner ni också information om åtgärdstyp, stubbehandling, GROT-uttag med mera.
Under fliken Sortiment kan ni se vilka sortiment som har bedömts för arbetsordern. Här kan ni också följa upp den skördade och skotade volymen. Skogslager sammanställs genom att skotad volym subtraheras från den skördade volymen. Om skotaren rapporterar på ett annat sortiment än det som skördats kan detta resultera i ett negativt skogslager.
Under fliken Sortiment visas alla sortiment med respektive mottagningsplats. Här kan ni också se den skördade och skotade volymen, samt en sammanställning för hela objektet.
Fliken Avlägg är den sista obligatoriska fliken. Här visas de upplag som finns för trakten. Nya avlägg kan skapas direkt i kartan.
Innan trakten startas kan ni skicka ett startmeddelande. Meddelandet är förvalt men kan i regel redigeras vid behov.
Arbetsordern kan nu startas. Välj "Starta, överför till mätdon" för att hämta aktuella pin-filer från CFHarvest till skördaren.
Efter att trakten har startats, visas ytterligare alternativ under knappen "Funktioner".
• Överför till mätdon: Här kan nya PIN-filer laddas upp.
• Skotningsanmälan: Anmäl den skotade volymen, antingen per yta eller manuellt per sortiment.
• Mätning av provyta: Registrera data för utförda provytor.
• Slutvärdering: Genomför och återrapportera slutvärderingen.
• Tillägg/avdrag: Lägg till exempelvis timmar för manuell avverkning eller andra justeringar.
• Avverkad/kvarvarande: Dokumentera om delar av ytan inte har avverkats eller om det har tillkommit områden.
Avverkad yta, kvarvarande sortiment
Denna funktion möjliggör återrapportering och dokumentation av vilken yta som har utförts, samt om någon del tvingades lämnas utan åtgärd.
Klicka på ytan för att aktivera verktygsraden i den nedre delen av fönstret.
- Lägg till yta.
- Skapa yta från sparad rutt.
- Redigera befintliga ytor.
- Förstora ytor.
- Förminska ytor.
- Radera yta.
- Klart.
Spara efter redigering.
Skotningsanmälan
Denna funktion, som nämndes på föregående sida, möjliggör skotningsanmälan antingen manuellt eller direkt från kartan om skördaren har registrerat sin produktion där. Innan ni slutanmäler virket för arbetsordern kan ni justera den skotade volymen mot den skördade volymen.
Ni kan komma till skotningsanmälan antingen från listan under knappen Funktioner i kartan eller genom att klicka på symbolen för Avlägg i kartan. Detta gäller oavsett vilken metod ni väljer för själva anmälan.
Alternativ 1 i listan
Alternativ 2 i kartan
När ni väl är inne på skotningsanmälan kan ni byta avlägg oavsett vilken väg ni tog för att nå dit. Under rullistan Avlägg kan vi välja mellan de befintliga avläggen för trakten.
Under fliken Sortiment anmäler vi virket för transport. Under fliken Volym m³ anger vi manuellt den volym vi önskar anmäla. Vi kan också markera om sortimentet är slutskotat. Justeringen hämtar den skördade volymen för respektive sortiment.
Om ni markerar rutan Justering korrigeras den skotade volymen baserat på den skördade volymen.
Glöm inte att trycka på Spara.
Om ni istället vill anmäla volym direkt från kartan, till exempel om ni har skotat klart ett område eller ett sortiment innan ni gör anmälan, klicka då på den vänstra knappen. Observera att denna knapp endast visas om vi har skördad volym i kartan.
När ni klickar på Välj högar från karta visas ett nytt fönster. Markera det område som anmälan avser och dubbelklicka på den sista punkten för att avsluta polygonen.
Området kommer att markeras i blått. Observera att enkelklick inte kommer att inkludera informationen korrekt. Klicka sedan på OK för att fortsätta.
Därefter visas fönstret "Välj sortiment för skotning". Här markerar ni de sortiment som har skotats och korrigerar volymen om det behövs. När ni är klara klickar ni på knappen "Lägg till valda till skotarrapportering".
Nu har ett förslag för anmälan importerats från kartan. Här har ni också möjlighet att korrigera både volym och sortiment.
Glöm inte att klicka på spara.
När ni nu skotar virke är det troligt att ni ibland behöver lägga till ett nytt upplag.
I kartvyn finns en symbol #. Klicka på den för att lägga till ett nytt avlägg. Ni kan välja att markera positionen för avlägget i kartan eller placera symbolen på er aktuella position, vilket är särskilt användbart om ni befinner er med skotaren vid det nya upplaget.
Avlägget måste få ett unikt ID. Om ni använder Viol 2, kan ni ha max 5 unika avlägg per virkesorder.
Fyll i namn och information till transportör samt ange de 4 första siffrorna/valen för vägstandard.
Nästa steg är att ange plats. Klicka på knappen Plats för att fortsätta.
Som tidigare nämnts kan ni antingen ange avläggets position direkt på kartan eller klicka på symbolen för "Min position" i kartvyn för att placera avlägget på er aktuella plats.
Klicka därefter på Spara för att spara ändringarna.
Lägg till sortiment manuellt
Det går inte att lägga till sortiment i vyn för anmälan. Om ni har fått en sortimentsvandring till ett sortiment som inte producerats av skördaren, till exempel 1600 eller 1800, krävs manuell handpåläggning.
Gå till fliken Sortiment under arbetsordern. Observera att det måste finnas en PIN-fil för det aktuella sortimentet på arbetsordern. Om detta inte är fallet, kontakta er uppdragsgivare.
Välj antingen Listvy eller Listvy med karta och gå till Listan Sortiment för att komma till rätt vy. Här visas de sortiment som ingår i ordern.
I denna vy kan ni lägga till eller ta bort sortiment. Observera att om volym har producerats för ett sortiment, kan raden inte raderas.
Klicka på knappen Ny för att lägga till ett nytt sortiment.
För att kunna spara, måste ni ange mottagningsplats, sortiment, och volym.
Vid osäkerhet kring vilket sortiment som ska användas, kontakta er uppdragsgivare. Vi har nu gått igenom hur man lägger till sortiment vid skotarrapportering. Om ett sortiment saknas vid skörd, måste ni lägga till det aktuella sortimentet och hämta rätt PIN-fil. När ni är klara, kom ihåg att spara till mätdon (för skördare).
Registrera produktion i kartan
För att få skördarens och skotarens information i kartan och kunna använda funktionen vid skotarrapportering, måste ni logga och rita rutter i skördarens kartvy. Klicka på symbolen Rita rutt för att börja, och välj Sluta rita rutt när det inte längre är aktuellt att dokumentera rutten. Beroende på inställningarna kan ni bestämma hur långt från traktytan rutten ska sluta loggas.
När ni klickar på en yta, linje eller sortimentshög i kartan och det finns fler än ett val, visas fönstret Välj kartobjekt. Välj den information ni vill visa. För att se informationen måste ni sedan klicka på knappen Öppna karttecken.
Om ni klickar på knappen Hög, visas de sortiment som har producerats av skördaren.
När ni är inne på högen visas de sortiment och det antal stockar som har producerats på den aktuella punkten.
Lägg till symboler i karta
Med CFHarvest kan ni enkelt skapa information för nästa person i kedjan, oavsett om ni förplanerar, skördar, skotar på trakten eller har någon annan roll i processen.
Välj någon av de vyer som är markerade med grönt.
Klicka på knappen Lägg till karttecken i kartan.
Klicka därefter på rullistan och välj vilken typ av karttecken ni vill skapa: punkt, linje eller yta. Det är valfritt att ange ett namn och detaljerad information för karttecknet. Observera att vissa karttecken kan väljas som både punkt, linje och polygon, medan andra endast kan väljas som en av dessa typer.
Nu kan ni markera på kartan och därefter dubbelklicka för att skapa karttecknet. Klicka på Spara för att spara ändringarna. Ni har nu skapat ytterligare en yta som ska avverkas.
För att redigera skapade karttecken, klicka på det aktuella objektet i kartan och tryck på symbolen Öppna karttecken.
Här kan ni redigera eller radera karttecken.
När ni är nöjda med redigeringen, klicka på Klar i kartan.
Avslut och Slutvärdering
När ni är klara med det arbete som ska utföras, till exempel skördning eller skotning, avslutar ni avverkningen. När skördaren avslutar avverkningsobjektet, ändras statusen för trakten till Skördad. När skotaren börjar på arbetsordern, får den statusen Skotad, och slutligen, när skotaren har avslutat arbetet, får arbetsordern statusen Avslutad.
Klicka på knappen Avsluta avverkningen och bekräfta ert val genom att klicka på Ja.
Ni får nu möjlighet att lägga till tillägg och avdrag för trakten, till exempel för utförd manuellhuggning eller förröjning.
När justeringarna är klara, klicka på Spara.
Beroende på hur ni fyller i Slutvärderingen påverkas statusen för arbetsordern, som beskrivits tidigare. Om trakten endast är skördad och ni lämnar trakten, fyll då i skördaren och spara med valet Ja. Arbetsordern kommer då att få status Skördad.
När skotaren är färdig, fyller denne i vilken skotare som har arbetat och sparar med valet Nej.
I den slutliga versionen kommer fler alternativ, som till exempel lämnad naturvård, att finnas tillgängliga.
Nästa steg är att redigera den utförda ytan i förhållande till den beställda arbetsordern. Kontrollera om vissa områden inte har utförts eller om nya områden har tillkommit. Klicka på ytan för att aktivera kartverktygen.
Dessa funktioner beskrevs tidigare i dokumentet. Klicka HÄR för att komma till aktuell sida.
Trakten varnar när det finns en differens mellan planerad och skördad/skotad volym. För att gå vidare, klicka på Spara och trakten avslutas.
Arbetsordern är nu avslutad, och nästa arbetsorder kan påbörjas.